Vi anbefaler (forsiden): Nej

 

Waterman Travels personlige rejsebeskrivelse af

En tur rundt om Bodensøen

En tur rundt om BodensøenEn tur rundt om Bodensøen

 

Af David Rollo

I løbet af de seneste par år er Bodensee-søen på grænsen mellem Tyskland, Schweiz og Østrig gået hen og blevet en af europæernes foretrukne cykeldestinationer – hvorfor? Det satte vi os for at finde ud af. Derfor tog vi vejen til det sydtyske for at tilbagelægge de 280 km rundt om Tysklands største sø og selv få syn for sagen. Og syn for sagen fik vi! Efter de fire dage havde vi oplevet hvorfor netop Bodensøen er så eftertragtet en destination til en udenlandsferie på to hjul.

Gå til rejsen: Cykelferie langs Bodensøen


OBS. Vi tilbagelagde ruten rundt om Bodensøen på fire dage. Den rejse som Waterman Travel har på programmet er på 5 cykeldage. Alle beskrevne stop og seværdigheder er dog en del af ruten som Waterman Travel har på programmet.


 

”Det var da egentlig meget ligetil” udbrød min ledsager lettere forbavset da vi efter en afslappende togtur gennem det grønne schweiziske landskab stod på perronen i den sydtyske by Konstanz – som er den største by ved Bodensøen – Bodensee på tysk og Lake Constance på engelsk. Det var blot fire timer siden vi var gået ombord i vores fly i København for at flyve til Zürich, og derfra tage toget direkte til endestationen i Konstanz, så ja – ligetil havde det bestemt været.

En tur rundt om BodensøenBare få skridt udenfor stationsbygningen, og vi befandt os i Konstanz’ gamle bymidte med farverige gamle bindingsværksmiddelalderbygninger, snoede smalle brostengader og masser af sydtysk charme, et karaktertræk der skulle vise sig at gå igen i flere af de byer vi skulle passere i de kommende dage.

Mørket var ved at sænke sig over byen da vi, efter at have tjekket ind på hotellet og afleveret vores tasker på værelset, begav os på en slentretur gennem den gamle by i jagten efter et solidt tysk måltid inden de næste firedages cykeltur rundt om Bodensøen. På ”Brauhaus Johan Albrecht” (Konradigasse 2), der ligger hyggeligt i en af de helt smalle sidegader, fandt vi lige netop det vi søgte: Schnitzel, æggenudler mit Käse og pilsner - en fremragende kulinarisk introduktion til Bodensøen og bestemt ikke sidste gang vi stiftede bekendtskab med det sydtyske køkken.

 

Dag 1

Selvom sommeren var ved at gå på hæld og det mere omskiftelige efterårsvejr få sit tag i dagene her sidst i september, så stod vi op til et flot skyfrit sensommervejr på vores første cykeldag. Med taskerne pakket og afleveret i receptionen, klar til afhentning og transport til vores næste overnatningssted, var det tid til at hente vores cykler og komme afsted. På rejsen rundt om Bodensøen arbejder Waterman Travel sammen med vores tyske partner Radweg Reisen, der står for cykler og bagagetransport. Radweg Reisen har deres hovedkontor i Konstanz og det er her man henter og afleverer sin lejede cykel. Turen til Radweg Reisen kan enten gøres til fods langs med vandet, en tur på ca. 30 min, som vi valgte at tage denne solrige morgen. Det er også muligt at tage en bus. 

Ved ankomst blev vi taget rigtig godt i mod af Lisa, der efter at have konstateret, at vores tyske ikke var fyldestgørende til den simple instruktion der ventede, let slog over i flydende engelsk og bød os på kaffe og vand. Vores El-cykler stod klar med cykeltasker og udstyr, og efter en kort gennemgang af cyklerne og lille prøvetur rundt på parkeringspladsen var det tid til at sige ”Auf Wiedersehen” til Lisa og begynde vores cykelrejse rundt om Bodensøen.

Som man forlader Konstanz, forlader man også Tyskland. Vi krydsede den gamle grænseovergang og var nu i Schweiz, hvor det grønne og frodige landskab stod flot i sensommersolen. Med Bodensøen på højre hånd og marker og grønne bakker på venstre gik turen hurtigt væk fra landevejen og ind på mindre stier, der smukt slangede sig igennem landskabet, hele tiden blot et stenkast fra vandet. Dagens første planlagte stop var ved slottet Arenenberg – slottet som Hortense de Beauharnais havde som sin endelige bopæl og som hendes søn Louis Napoléon, den fremtidige kejser Napoléon III besøgte mange gange. Fra slottet med Napoleonmuseet og den flotte park der ligger højt hævet over Bodensøen, kan man nyde en smuk udsigt over søen, med de små byer langs kysten og bakkerne og bjergene i det fjerne.

Tilbage på cyklerne fortsatte turen tæt langs kysten gennem charmerende mindre byer, hvor altankasserne på de klassiske tysk-Schweiziske bindingsværkshuse bugnede med farvestrålende blomster. Som man fortsætter turen mod vest, snævrer søen sig langsomt ind, og som man nærmer sig den gamle middelalderby Stein am Rhein, bliver Bodensøen til floden Rhinen - Europas tredjelængste flod. Badet i solen fremstod Stein am Rhein næsten som en filmkulisse med sin helt eventyragtige flotte velbevarede gamle bymidte, hvor de gamle renæssancevægmalerier stadig pryder bygningerne. Stein am Rhein er ikke stor og er derfor hurtig og nem at overskue, men byen er absolut blandt de mest charmerende på hele ruten. Efter en tur i solen gennem den gamle hovedgade og langs flodpromenaden efterfulgt af lidt frokost – den lokale specialitet Flammkuchen, var det tid til tilbagelægge de sidste 20 km til dagens overnatningssted i byen Schaffhausen ved Rhin-flodens vandfald.

(OBS. Schaffhausen indgår ikke de pakker som Waterman Travel kommer til at sælge i 2023 – her vil ruten dreje af ved Stein am Rhein.)

 

En tur rundt om Bodensøen En tur rundt om Bodensøen

 

Dag 2

En tur rundt om BodensøenLige så flot som den første dag havde være vejrmæssigt, lige så kedeligt var vejret på andendagen. Det smukke og flotte sensommervejr fra dagen før var blevet afløst af tunge skyer og regn, og forude ventede godt 75 kilometer på cyklen.

Fra Schaffhausen gik turen tilbage langs Rhinen til Stein am Rhein, hvor det landlige landskab med skove, marker og små gårde ligger i forlængelse af hinanden langs med flodens bredder. Regnen tog en kort pause da vi igen nåede Stein am Rhein, og det var derfor oplagt at benytte lejligheden til at besøge byens konditori og sætte tænderne i hvad der bedst kan beskrives som en tysk-fransk croissant hybrid, en croissant-bretzel. Langs kysten på halvøen Höri passerer man flere hyggelige badeanstalter – der dog på denne tid af året var lukkede og vejret taget i betragtning, nok heller ikke var et oplagt stop.

Godt halvvejs på dagens rute ligger byen Radolfzell, der er en af de større byer langs søen. Her finder man endnu en flot gammel bymidte med katedral, gamle bygninger og små gader. Vi søgte ly for regnen i den hyggelige varme krostue på restauranten "Omas Küche im Liesele", hvor vi fik serveret et meget autentisk måltid bestående af tyske specialiteter som kartoffelpandekager med æblesovs og en Schwabisk linsegryde med wurst og hjemmelavet Spätzle.

Efter Radolfzell forlader man for første og eneste gang på hele ruten for alvor kysten, og begiver sig over land gennem det bakkede landskab over halvøen Bodanrück, der adskiller de to dele af søen Untersee og Überlinger See. Som man igen nærmer sig kysten og den lille havneby Bodman – der muligvis har lagt navn til søens tyske navn, Bodensee, cykler man i flere kilometer gennem områdets store æbleplantager, hvor tusindvis af æbletræerne står i snorlige rækker så langt øjet rækker.

Efter at have drejet om hjørnet ved Überlinger See befinder man sig nu på nordsiden af Bodensøen og blot få kilometer fra dagens slutdestination, byen Überlingen. Byen er kendt som en populær kurby pga. dens termiske bade, som man passerer som man kører ind i byen, men mest af alt er Überlingen en imponerende flot haveby. En slentretur langs byens flotte havnepromenade imponerer selv her slut i september med farverige blomsterbede, buske og palmer. Her langs promenaden finder man også en godt udvalg af restauranter, med både tyske og internationale menukort. Forlader man søpromenaden og begiver sig over hovedvejen ved de termiske bade, kan man nyde den flotte rosenhaven samt den eksotiske blomsterhave for foden af de stejle klipper. Har man stadig lidt kræfter tilbage efter dagens cykeltur, kan man tage trappen til toppen af klippen, hvor byens gamle borgtårn stadig står, og nyde en fabelagtig udsigt over byen med Bodensøen i baggrunden.

Aftenens måltid blev indtaget på Cafe Anna (Seepromenade 1) på søpromenaden. Her gjorde den lune aften det muligt at sidde udendørs og nyde solnedgangen over vandet mens vi fik servet nogle skønne fiskeretter.

 

BodensøenBodensøenBodensøenBodensøen

BodensøenBodensøen

 

Dag 3

BodensøenBodensøenRejsens tredje cykeldag skulle vise sig også at blive rejsens mest indholdsrige på trods af et kilometertal på beskedne 50 km.

Vi havde ikke cyklet mange kilometer før den lyserøde barokkirke i Birnau kom til syne over træerne. Det kan varmt anbefales at forcerer bakken op til kirken for at nyde udsigten og ikke mindst de flotte udsmykninger både inde og ude. Denne søndag formiddag ankom vi dog lige midt i gudstjenesten, så desværre var det ikke muligt at kigge ind i kirken, men udsigten fra pladsen foran over vinmarkerne og Bodensøen kunne vi tage ind.

Efter yderligere få kilometer ventede vores næste stop i den lille by Unteruhldingen, der udover at være et populært feriemål også er hjemsted for frilandsmuseet Pfahlbauten, der er en rekonstruktion af de bronzealderlandsbyer, der blev bygget på pæle langs med Europas floder og søer for 2-5000 år siden. Udstyret med et engelsk guidehæfte begav vi os rundt i den flotte store rekonstruktion, der har sine ligheder med friluftsmuseet i Lejre (Sagnlandet Lejre), som man bl.a. kan besøge på Waterman Travels cykelrejse langs Istidsruten.

BodensøenFra Unteruhldingen var det igen blot en kort cykeltur til vi nåede byen Meersburg. På dette tidspunkt på rejsen havde vi allerede passeret gennem flere charmerende byer med gamle bymidter og middelalderlige bygninger, men Meersburg er dog noget helt for sig. Fra man ankommer til byen, mærker man med det samme, at det er en by der tiltrækker mange besøgende - på denne tilfældige grå søndag i slutningen af september kunne man pludselig høre både franske, spanske og amerikanske stemmer på gaden. Dette ændrer dog ikke på, at Meersburg absolut er en af de helt store højdepunkter på turen og et sted man sagtens kan afsætte flere timer til at udforske. Alene byens større museer: den gamle borg (Meersburg Slot), Det nye Slot (Neues Schloss) og vinmuseet Vineum byder på spændende oplevelser, mens de gamle gader i sig selv også bare er en oplevelse at vandre rundt i. Ved ankomst kan det varmt anbefales, at parkere den tohjulede ved søpromenaden omkring den gamle byport og derefter begive sig rundt til bens. Bakken op til den gamle borg og det nye slot er stejl, og derfor ikke velegnet til cyklister.
Den gamle borg i Meersburg har sine rødder tilbage fra 700-tallet og er betragtet som den ældst beboede borg i Tyskland. I dag er den åben for offentligheden, så et besøg var på sin plads.
Skal man købe souvenirs med hjem fra rejsen kunne et godt bud på et sted at købe disse være Meersburg. Den lille hovedgade der ligger i forlængelse af den gamle byport byder på flere små butikker, der sælger diverse småting velegnede til at smide i cykeltasken, ligesom byen også har flere restauranter både i de gamle gader, men også langs byens søpromenade.  

BodensøenBlot få hundrede meter udenfor for Meersburg begynder vinmarkerne for alvor at dominere landskabet, og som man passerer det store gule Staatsweingut Meersburg, der ligger på en bakketop hævet over søen med vinranker i forgrunden, er man ikke i tvivl om, at man nu befinder sig i vinland. De næste mange kilometer fortsætter smukt gennem vinmarkerne med udsigt til søen på den ene side og vingårde til den anden. Har man tiden – og interessen, så er det her man bør planlægge et stop ved en af egnens vingårde og evt. få en lille smagsprøve på egnens dråber.

Efter Meersburg er der mulighed for at få lidt gang i benene, når man kommer ud på dagens første længere cykelstræk uden store stop – de ca. 19 km til byen Friedrichshafen. Friedrichshafen var under krigen et af de centrale industrielle knudepunkter i den tyske krigsmaskine. Byen led hårdt under de allieredes bombardementer, hvilket muligvis er en af grundene til, at Friedrichshafen i dag ikke fremstår helt lige så charmerende som mange af de øvrige byer langs ruten. Friedrichshafen har som mange af de andre byer langs ruten en længere søpromenade med restauranter og butikker, og så er det også hér, man finder det store flotte Zeppeliner-museum. Museet fortæller den fascinerende historie om dette stykke imponerende ingeniørkunst og ikke mindst det legendariske HindenBodensøenburg, som efter at have krydset Atlanten under hele verdens bevågenhed gik til i en katastrofal ulykke ved New York i 1937. For disse besøgende var Zeppeliner-museet bestemt et af turens højdepunkter og begejstringen nåede nye højder, da det blev tid til at gå ombord i en rekonstruktion af passagerafdelingen fra selve Hindenburg luftskibet.

Efter et yderst interessant besøg på Zeppeliner-museet var dagen ved at gå på hæld. På trods af dagens beskedne kilometertal betyder de mange muligheder for stop undervejs, at dagen kræver lidt planlægning for at nå det hele. Men fra Friedrichshafen til vores slutdestination i Lindau ventede stadig dagens længste stræk på godt 25 km, så efter en sen frokost på restauranten ”s'Wirtshaus am See Friedrichshafen”, som bød på et udvalg af moderne fortolkninger af klassisk tysk mad - endnu et fremragende møde med det sydstyske køkken, satte vi turbo på cyklerne og ræsede mod Lindau.

På det sidste af dagens rute fik vi for en stund solen at se, mens de østrigske Alper langsomt kom til syne i horisonten bag Lindau, inden de tunge sorte skyer igen trak op. Den hyggelige gamle by Lindau ligger på en lille ø ude som i dag er blevet landfast via en broforbindelse. Vores hotel fandt vi ud til havnen, der også byder på byens vartegn, den bayerske løve og det 33 meter høje fyrtårn.

 

 

Dag 4

BodensøenAftenen og natten havde budt på heftig regn og derfor var tanken om turens kongeetape på hele 85 kilometer lidt af en mental gyser. Men den tidlige morgenstund havde guld i mund og fra vores morgenbord i hotellets vinterhaverestaurant kunne vi nyde solopgangen over Bodensøen med de sneklædte østrigske Alper i baggrunden. Efter en kort rundtur på havnen i morgenlyset, begyndte vi vores sidste rejsedag tilbage mod Konstanz.

Dagens rute bød på hele tre lande – Tyskland, Østrig og Schweiz. Allerede få kilometer fra Lindau passerer man dagens første landegrænse og man er nu i Østrig. Byen Bregenz, som også er den østligste del af ruten er især kendt for sin årlige kulturfestival, Bregenzer Festspiele, men for os der kommer gennem byen på cykel, er svævebanen op til bjergtoppen Pfänder 1064 meter over havet en mere oplagt oplevelse. Fra toppen er det muligt at nyde en unik udsigt over det meste af Bodensøen samt over 200 alpetinder. Det er endda muligt at medbringe sin cykel i gondolen til toppen og tage turen ned på to hjul og prøve kræfter med ægte bjergkørsel.

I Bregenz trak de sorte skyer dog op igen og det tørre morgenvejr blev snart afløst af silende regn, hvilket skulle følge os resten af formiddagen. Efter Bregenz er der ikke mange oplagte stoppesteder, før man igen er tilbage i Schweiz. Efter at have passeret gennem en række mindre forstadsbyer åbner landskabet sig op som man bevæger sig gennem de pandekageflade natur- og landbrugsområder i Rhin-deltaet med udsigt til Alperne.

Efter Rhin-deltaet befinder man sig nu igen i Schweiz på den sydlige side af Bodensøen, som i kontrast til den nordlige side har færre store kulturelle seværdigheder og længere afstand mellem byerne. Ruten følger dog hele tiden kysten nært mens man zigzagger mellem små stille landsbyer og det åbne landskab.

BodensøenArbon med sin fascinerende keltiske og romerske fortid, er kendetegnet ved dens historiske kvarter. Området og byen er desuden kendt for produktionen af cider. Hos familien Möhl, der driver det schweiziske mosteri og destilleri museum i Arbon, er det muligt at gå på opdagelse i en verden af delikatesser fra regionen og selvfølgelig Möhl specialiteter.

Rejsens sidste godt 35 km fra Arbon til Konstanz tilbagelægges på flad og nem cykelsti, gennem forstadsbyer og villakvarterer mens man nærmer sig byområderne omkring de to store byer Kreuzlingen og Konstanz. På de sidste kilometer passere man havnepromenaden ved Kreuzlingen hvor man evt. kan gøre et stop ved den store park, hvorfra det er muligt at nyde udsigten over Bodensøen til Meersburg og Friedrichshafen på den anden side og Konstanz blot et stenkast længere nede langs kysten.

BodensøenBodensøenKreuzlingen og Konstanz er søsterbyer - den ene schweizisk den anden tysk. Byerne er over tid vokset sammen og udgør i dag ét stort byområde. Byerne ligger klos op ad hinanden uden nogen synlig afgrænsning, bortset fra den gamle grænseovergang og toldbygning mellem Schweiz og Tyskland, der stadig står som et minde fra en svunden tid. Hopper man af cyklen og trækker gennem den gamle grænsebygning befinder man sig nu ved den gamle byport i Konstanz, et kort stykke fra rejsens sidste overnatningssted.

Efter en sidste dag der bød på små 90 km i alt slags vejr sluttede vores rejse som den begyndte, i solskin i Konstanz. Så efter at igen have lagt vejen forbi Radweg Reisen for at aflevere vores fremragende cykler, gik turen tilbage mod den gamle by, hvor en veloverstået rejse blev fejret i solen på et af byens velrenommerede ølhuse, Constanzer Wirtshaus (Spanierstraße 3).

 


Se cykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen


 

Cykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen

Cykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen

Cykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen

Cykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen

Cykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen

Cykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen

Cykelrejsen med Waterman Travel omkring BodensøenCykelrejsen med Waterman Travel omkring Bodensøen

 

 

WATERMAN TRAVELS WEBSHOP


Som forberedelse til rejsen kan man via Waterman Travels webshop købe tøjprodukter,
der passer til vores aktive rejser - fra t-shirts til hættetrøjer og regnjakker.
Alle produkter er med Waterman Travels logo og med mulighed for at tilføje egen tekst. 

Classic Hoody Full Zip
Classic Hoody Full Zip
Varm sweatjakke med hætte.

Pris: 500 kr.

Gå til webshop 

Webster Regnjakke
Webster Regnjakke
En både sporty, stilfuld og vandtæt unisex jakke.

Pris: 550 kr.

Gå til webshop 

Premium Tee - Grå
Premium Tee - Grå
Moderne T-shirt med rund hals. Findes i flere farver.

Pris: 125 kr.

Gå til webshop 

Kontakt os

Kontakt os, hvis du har spørgsmål til rejsen